Roald Amundsen klar for nye ekspedisjoner

Eksportkreditt Norge har utbetalt et lån på 130 millioner euro til Hurtigruten AS. Lånet skal finansiere rederiets overtakelse av MS Roald Amundsen – verdens første hybriddrevne cruiseskip.

Det hypermoderne ekspedisjonsskipet er spesialbygget for noen av verdens mest krevende farvann, og er oppkalt etter den norske polfareren og nasjonalhelten Roald Amundsen.

Foto: Hurtigruten

Visste du at...
Roald Amundsen var en norsk polfarer og oppdagelsesreisende. Han er mest kjent for å ha ledet den første ekspedisjonen som nådde frem til det geografiske Sydpolpunktet i desember 1911, og for å ha seilt Nordvestpassasjen for første gang i 1903. Amundsen forsvant under en redningsaksjon i 1928, og det antas at flyet han var ombord i havarerte nær Bjørnøya i Barentshavet.

Verdens første hybriddrevne cruiseskip

MS Roald Amundsen bygges med ny og miljøvennlig hybridteknologi, og er det første passasjerskipet som legger til rette for helelektrisk seiling. Likevel er det den totale besparelsen som er viktigst: Teknologien, i kombinasjon med utforming av skrog og energieffektivisering ombord, reduserer drivstofforbruket og CO2-utslippet fra skipene med hele tjue prosent.

Skipet er designet av Kongsberg Maritime (tidligere Rolls-Royce) i samarbeid med den anerkjente norske yacht-designeren Espen Øino, og er bygget ved norske Kleven verft i Ulsteinvik.

– Den norske maritime klyngen, med skipsverftene i spissen, er verdensledende til å utvikle nye energi- og miljøvennlige løsninger. MS Roald Amundsen er spekket med innovativ teknologi. Eksportkreditt Norge er stolte av å kunne bidra med finansiering av et så ekstraordinært fartøy, som har gitt store sysselsettings- og verdiskapingsringvirkninger i Norge – helt i tråd med mandatet vårt, sier Tellef K. Tellefsen, kundeansvarlig innen havbaserte næringer i Eksportkreditt Norge.

Illustrasjon fra Hurtigruten

Klar for første oppdagelsesreise

MS Roald Amundsen er 140 meter langt og kan ta opptil 530 gjester. Ekspedisjonsskipet skal utforske polare strøk med gjester fra hele verden; opp langs norskekysten, til både Svalbard og Grønland, gjennom Nordvestpassasjen, og deretter videre sørover til Antarktis. Hele sommeren 2020 skal skipet gjøre ekspedisjonscruise i Alaska.

Ifølge Hurtigruten har målet vært å gjenskape atmosfæren fra epoken for de store oppdagelsesreisene, innenfor en moderne ramme preget av kvalitet og komfort. Skipet får store observasjonsdekk, slik at gjestene kommer tettest mulig på naturen og det rike dyrelivet. Seks av ti lugarer vil få egen balkong, mens to av ti lugarer blir suiter. MS Roald Amundsen har også tre ulike restauranter, det hypermoderne edutainmentområdet Amundsen Science Center, og har i tillegg et eget bassengdekk.

Foto: Hurtigruten

Eksportkreditt Norge har inngått en låneavtale med Hurtigruten på 130 millioner euro, med 12 års løpetid. Lånet er garantert av GIEK, Citibank og DNB.

Kontakt oss
Tellef K. Tellefsen
Tellef K. Tellefsen Ocean Industries +47 920 64 968 +47 920 64 968

Publisert 15. jul 2019