Første cruiseutbetaling

Bryter isen

Vard Søviknes har fått i oppdrag av franskeide Ponant å bygge et cruiseskip som kan seile til både Nord- og Sydpolen.

Vard Søviknes har fått i oppdrag av franskeide Ponant å bygge et cruiseskip som kan seile til både Nord- og Sydpolen.

Cruiseskipet har fått navnet «Le Commandant Charcot», og er oppkalt etter den franske polfareren Jean-Baptiste Charcot. Det kan seile til Nordpolen, krysse Arktis og vil utforske både Grønland og andre avsidesliggende steder i Antarktis. Dette hybridcruiseskipet vil tilby reisende en fantastisk opplevelse i kjølvannet av de store polaroppdagerne.

– Jeg er stolt av å være del av et prosjekt som endelig kan fullbyrdes etter mange år med planlegging. Vi har et brennende ønske om at våre reisende – både i samarbeid med forskere og eksperter og i møte med lokalbefolkningen – blir viktige ambassadører for beskyttelsen av disse områdene, skriver Jean Emmanuel Sauvée, administrerende direktør og en av grunnleggerne av Ponant på hjemmesiden til selskapet.

Kontrakten med Vard ble inngått i desember 2017, og skipet skal etter planen leveres i april 2021. Til designet av cruiseskipet har Ponant også søkt hjelp fra det finske selskapet Aker Arctic, som er delvis eid av Aker Solutions. Aker Arctic har utviklet skjærekantene som skipet må ha for å navigere gjennom den tykke isen.

Illustrasjon:  Ponant

Visste du at...
I motsetning til en homogen masse beveger isen seg hele tiden. Isbryteren sikter seg inn på de områdene der isen har lettest for å bryte opp, og etter at skipet har passert smelter isen sammen igjen. Denne prosessen kan ta alt fra 15 minutter og opptil en hel dag.

Miljøvennlig luksus

«Le Commandant Charcot» er et hybridskip som går på en kombinasjon av elektrisitet og flytende naturgass (LNG). Skipet er rustet for både lange og korte polarekspedisjoner. Det er designet etter nyeste miljøstandarder og bruker et energioptimaliserende system med de nyeste elektriske batteriene. Ponant estimerer at skipet vil begrense utslippet av både SOX, NOX og CO2 med opptil 95 % sammenlignet med vanlige cruiseskip.

Skipet har plass til 279 passasjerer i tillegg til et mannskap på 180 personer. Det er utstyrt med 135 lugarer, hvorav 68 er suiter med privat balkong eller veranda. I tillegg til å ha to restauranter og én spaavdeling ombord, har cruiseskipet også et laboratorium som skal brukes blant annet til polarforskning.

Illustrasjon: Ponant

«Le Commandant Charcot» er ett av i alt syv ekspedisjons-cruiseskip som Ponant har bestilt fra Vard i Norge. Eksportkreditt Norge finansierer tre av skipene, og lånene garanteres av GIEK og de franske bankene BNP Paribas og Credit Agricole. Utlånsansvarlig i Eksportkreditt Norge, Laila Johnsen, gleder seg over det Vard og Ponant har fått til sammen, og er svært fornøyd med at Ponant valgte å bygge skipene sine i Norge.

– Utbetalingen er Eksportkreditt Norges aller første innen cruisesegmentet, og vil bidra til å fremme norsk skipsfartsindustri. Vi viser verden at Norge kan bygge skip av høy kvalitet, nå også cruiseskip. Våre verft følger med i timen, har omstillingsevne og klarer seg i tøff internasjonal konkurranse. Det føler jeg stolthet over, forteller hun.

Kontakt oss
Laila Johnsen
Laila Johnsen Shipping +47 920 48 936 +47 920 48 936
Olav Einar Rygg
Olav Einar Rygg Director of Lending +47 995 85 074 +47 995 85 074
Ellen B. Svaheim
Ellen B. Svaheim Head of Communication +47 482 24 093 +47 482 24 093