Fiskeri og havbruk

– En spennende tid i fiskeri- og havbruksnæringen

Det satses både stort og nytt i Norges viktigste matnæring.

Det satses både stort og nytt i Norges viktigste matnæring.

– Det er morsomt å se hvor mye som skjer innenfor fiskeri og havbruk. Vi opplever økning i antall henvendelser og ser en spennende variasjon i type prosjekter der vi deltar med finansiering, sier Marie Sørli.

Hun er bransjeansvarlig for fiskeri og havbruk i Eksportkreditt Norge, og har daglig kontakt med aktører i bransjen.

Prosjektene Eksportkreditt har vært involvert i første halvår av 2020 viser en stor bredde, og flere av dem handler om helt nye typer fartøy og utstyr.

– Vår oppgave er å støtte opp om bransjen ved å tilby gode finansieringsløsninger, og aktiviteten første halvår 2020 viser spennet i prosjektene vi går inn i – fra mer tradisjonelle eksportavtaler til helt nye og store innovasjonsprosjekt. Finansieringsbeløpene spenner fra noen titalls til flere hundre millioner, sier Sørli.

Populært skipsfinansieringstilbud

Flere av prosjektene har benyttet seg av skipsfinansieringstilbudet, en ordning som sikrer aktivitet ved norske verft.

Skipsfinansieringstilbudet er tilgjengelig når fartøy som skal operere i Norge bygges i Norge, og har som mål å gjøre det enklere for norske rederi å velge norske skipsverft og utstyrsleverandører.

Bløggefartøyet «Taumar». Foto: Napier

Ett eksempel er Napiers bløggefartøy «Taumar», bygget og utviklet ved Fitjar Mekaniske Verksted i samarbeid med Heimli Ship Design i våres. Dette var det siste av tre nybygde båter Napier nå bruker i oppdrag for blant andre sjømatselskapet Mowi.

– Vi er tidlig ute med disse avanserte båtene, men vi er overbevist om dette er fremtiden for oppdrettsnæringen fordi det løser noen av de største problemene næringen har i dag knyttet både til dyrevelferd, utslipp og kvalitet, sa Bjørn Apeland, styreleder i Napier Invest, da «Taumar» ble sjøsatt i april 2020.

– Norsk teknologi- og sjømatindustri er verdensledende, og det er takket være krevende kunder, flinke gründere og gode finansieringsløsninger, sa Apeland.

Både «Taumar» og søsterbåten «Taupiri» er finansiert av Eksportkreditt.

– Vi er stolte over å kunne bidra til at norske Napier for fjerde gang bygger båt på et norsk verft med norskutviklet design. Dette sikrer arbeidsplasser og verdiskaping både direkte og indirekte gjennom en underskog av norske underleverandører, sa senior kundeansvarlig Kaare Haahjem i Eksportkreditt, Napiers kontaktperson i prosjektet, da «Taumar» var klar til å sjøsettes.

Hybridbrønnbåten «Ro Vision». Foto: Rostein

Verdens første hybride brønnbåter

Skipsfinansieringstilbudet ble også brukt da Rostein skaffet seg verdens første hybride brønnbåter, «Ro Vision» og «Ro Venture». Førstnevnte ble levert fra Larsnes Mekaniske Verksted i vår, og ble av Skipsrevyen kåret til «Ship of the Year 2020», mens sistnevnte var klar i juli. Begge båtene har batteripakker levert av Siemens i Trondheim.

– For verftet var det veldig viktig med finansiering gjennom skipsfinansieringstilbudet til vår kunde Rostein AS. Uten dette hadde vi ikke fått bygd fartøyene, og tilbudet er avgjørende for å sikre aktivitet ved norske verft, sa Jarle Gunnarstein, adm. dir. ved Larsnes Mekaniske Verksted, da «Ro Vision» ble sjøsatt.

– Prosjekter som dette stimulerer videreutvikling av maritim teknologi og innovative løsninger. Samtidig er det viktig å støtte aktivitet ved norske verft, og sånn sett ga dette dobbel effekt, kommenterer Marie Sørli i Eksportkreditt.

Avlusningskipet «Sea Liberty» . Foto: Beitveit

Total makeover for oljeserviceskip

Ombygging av skip er en økende trend. Det er «Sea Liberty» et godt eksempel på. Det ti år gamle oljeserviceskipet fikk nytt liv som avlusingsskip. Også her kom skipsfinansieringstilbudet til nytte.

Bak makeoveren sto Beitveit, som hadde sett en ny mulighet i sjømatnæringen: flytende anlegg for avlusing av laks i flytende oppdrettsanlegg. Forsyningsskip for oljeplattformer er perfekte å bygge om til dette formålet.

– Vi hadde kjøpt båten, og hadde mange planer og ideer for den, men ingen samarbeidspartnere eller finansiering på plass da vi sto på kaia i Afrika, fortalte Kenneth Beitveit.

I løpet av seilasen til Norge kom Beitveit i kontakt med Eksportkreditt, og dermed gikk finansiering til ombygging i boks.

Båten har fått montert tre store kraner, og på det 500 kvadratmeter store dekket er det nå et anlegg for mekanisk avlusing av oppdrettsfisk. Utstyrsleverandør er Skamik AS og installasjonen og ombygningen ble gjort ved Myklebust Verft.

– Dette er en eventyrlig historie om kreativitet, eventyrlyst og innovasjon og et ønske om å løse et stort problem i sjømatnæringen, nemlig lakselus. Samtidig har det løftet et skip ut av et marked med stor overkapasitet. Dette er smart omstilling i praksis, sier senior kunderådgiver Stig Gjethammer i Eksportkreditt.

Valgte norsk oppdrettsutstyr for andre gang

Norsk oppdrettsnæring er kjent for innovasjon og kvalitet. Norsk oppdrettsutstyr har et godt rykte internasjonalt. Dette ble bekreftet da det skotske oppdrettsselskapet Loch Duart for andre gang kjøpte utstyr fra norske AKVA group.

– Stålmerdene fra AKVA group er nettopp den type utstyr vi trenger for å oppfylle vårt mål om bærekraftig produksjon av premium laks, sa Simon Maguire, finansdirektør i Loch Duart, da leveransen var gjort.

– Vi setter pris på kompetansen og kundestøtten AKVA group kan tilby som et ledende selskap innen løsninger og utstyr til havbrukssektoren. I tillegg har den statlige norske finansieringsløsningen for denne type investering fungert godt for oss, sier Simon Maguire.

– Vår oppgave er å tilrettelegge for finansiering av norsk eksport, og vi er veldig fornøyde når kunder kommer tilbake for nye investeringer og finansieringsløsninger, sier Marie Sørli i Eksportkreditt Norge.

Eksportkreditt var også med på finansieringen da den islandske fiskeri- og oppdrettsleverandøren Ísfell trenge en utstyrsoppgradering. Selskapets  skulle bygge ut og oppgradere en servicestasjon for oppdrett i Hafnarfjörður. Ísfell er heleid av det norske fiskeutstyrsselskapet Selstad AS fra Måløy, som også fronter en gruppe norske leverandører via en rammeavtale med Ísfell. Blant dem er Optimar AS, GA Norway AS og NetKem AS. Det er disse som leverte maritimt teknisk utstyr til Ísfells servicestasjon.

– Det er ikke så ofte vi også finansierer lokale kostnader, men det er absolutt en mulighet vi har. Vi setter alltid stor pris på å få bidra til at flere norske SMB-er får eksportert sine varer og tjenester, sier senior kundeansvarlig Kaare Haahjem i Eksportkreditt.

Havfarmen «Jostein Albert». Foto: Nordlaks

Tar fiskeoppdretten utaskjærs

Et av de mest mest oppsiktsvekkende prosjektene Eksportkreditt utbetalte lån til i første halvår 2020, var Nordlaks’ havfarm, en ny type oppdrettsanlegg som flytter lakseproduksjon ut i åpne havområder.

– Det er en milepæl for Nordlaks og for norsk havbruksnæring. Havfarm-prosjektet og ordningen med utviklingstillatelser bidrar til ny aktivitet og viktig teknologiutvikling i havbrukssektoren, sa Bjarne Johansen, prosjektleder i Nordlaks, da havfarmen «Jostein Albert» denne forsommeren forlot verftet i Kina med kurs mot Vesterålen.

Totalt har norsk industri bidratt med leveranser for nærmere 300 millioner kroner, og prosjektet har tilrettelagt for tett samarbeid mellom ulike kompetansemiljøer innen havbruk, offshoreteknologi og maritim industri.

Marie Sørli
Marie Sørli Ocean Industries +47 970 44 332 +47 970 44 332
Kaare Haahjem
Kaare Haahjem Ocean Industries +47 415 54 431 +47 415 54 431
Stig Gjethammer
Stig Gjethammer Ocean Industries +47 975 43 444 +47 975 43 444