Fem tips for å lykkes i Afrika

I forbindelse med Nordic-African Business Summit 2018, som ble arrangert torsdag 8. november i Oslo, har vi bedt Eivind Fjeldstad, administrerende direktør i Norwegian-African Business Association (NABA) dele sine beste tips om hvordan lykkes med næringsvirksomhet i Afrika.

I forbindelse med Nordic-African Business Summit 2018, som ble arrangert torsdag 8. november i Oslo, har vi bedt Eivind Fjeldstad, administrerende direktør i Norwegian-African Business Association (NABA) dele sine beste tips om hvordan lykkes med næringsvirksomhet i Afrika.

Nordic-African Business Summit er Nordens ledende forretningskonferanse som fokuserer utelukkende på afrikanske markeder. Over 500 delegater fra mer enn 30 land deltok på konferansen, som i år fokuserte på bærekraftige muligheter i Afrikanske havområder, spesielt innen maritim og energisektoren. Omtrent 90 prosent av Afrikas import og eksport utføres til sjøs.

Eivind-Fjeldstad

Eivind Fjeldstad er administrerende direktør i Norwegian-African Business Association (NABA)

Her er Eivind Fjeldstads topp 5 tips om hvordan lykkes med å gjøre business i Afrika:

  1. Gjør hjemmeleksen din. Ha en forståelse for markedet du går inn i. Sørg for at du vet en del om forretningskultur og kultur i den geografien du vurderer å gå inn i.
  2. Afrika er ikke ett Veldig viktig å være klare over at Afrika består av 54 land som er veldig forskjellige. Ta for eksempel nabolandene Tanzania og Rwanda. Mens Rwanda klatrer oppover på verdensbankens rangeringer fordi landets myndigheter gjør svært mye for å skape et bedre investeringsklima, har man i Tanzania et uttrykk som sier at «you invest despite the government, not because of it».
  3. Få deg et lokalt nettverk. Få hjelp til å finne den riktige lokale samarbeidspartneren. Vit hvem du skal snakke med og hvem du ikke bør snakke med. Som regel har andre norske selskaper tråkket opp løypa for deg tidligere. Snakk med dem og finn ut hva de har lært og hvilke bommerter man bør unngå. Det finnes mye erfaring og viktig lærdom fra norske virksomheter som allerede er tilstede i det aktuelle landet.
  4. Ha en langsiktig tilnærming. Vi i NABA mener at afrikanske markeder bør være del av strategien til alle norske selskaper som har internasjonale ambisjoner. Gå inn med langsiktig tilnærming. Afrikanske land er ikke stedet for «the quick bucks». Vær tålmodig. Når man er vant til et visst system kommer man lett i en situasjon hvor man river seg i håret over at ting ikke går som det skal. Utvis fleksibilitet og vær forberedt på at ting kan ta lengre tid enn du opprinnelig antok.
  5. Vær et ansvarlig selskap. Norske selskaper skal ikke legge igjen HMS-standarder på Gardermoen. Norge har et godt rennomme i Afrikanske land, delvis fordi vi har vært en langvarig utviklingspartner uten en skjult agenda, men like mye fordi vi har norske selskaper som er seriøse og opptrer ordentlig or redelig når de er tilstede i afrikanske land.

 

Kontakt oss
Ivar Slengesol
Ivar Slengesol Director Strategy and Business Development +47 991 14 110 +47 991 14 110