Ronja Diamond
Frakter opptil 550 tonn laks

Verdens mest moderne brønnbåt

12. oktober utbetalte Eksportkreditt Norge 247,5 millioner i forbindelse med at Sølvtrans Rederi AS tok levering av M/V «Ronia Diamond» fra Myklebust Verft, en del av Kleven-gruppen.

12. oktober utbetalte Eksportkreditt Norge 247,5 millioner i forbindelse med at Sølvtrans Rederi AS tok levering av M/V «Ronia Diamond» fra Myklebust Verft, en del av Kleven-gruppen.

Brønnbåten «Ronia Diamond» ble under dåpsseremonien i Bergen den 23. september betegnet som den «mest moderne brønnbåten verden har sett».

«Ronia Diamond» er et langt mer avanserte fartøy enn hva man kan få inntrykk av om man kun ser båten fra utsiden.

Inge-Jonny Hide, Myklebust Verft

Visste du at...
Tidligere ble brønnbåter sett på som fartøy som transporterte levende fisk fra a til b, men moderne brønnbåter som «Ronia Diamond» kan utføre en rekke avanserte prosesser utover dette. I tillegg til å transportere smolt til oppdrettsanleggene og slaktefisk tilbake, benyttes også brønnbåter underveis i produksjonssyklusen, for eksempel når laksen skal sorteres eller gjennomgå ulike behandlinger.

– Det har vært et komplekst byggeprosjekt. «Ronia Diamond» er et langt mer avanserte fartøy enn hva man kan få inntrykk av om man kun ser båten fra utsiden. For Myklebust Verft er «Ronia Diamond» og «Ronja Ocean» de to første brønnbåtene vi har som nybygg, og vi har hatt et spennende og lærerikt samarbeid med rederiet og underleverandørene, sier Inge-Jonny Hide.

Hide er plassjef på Myklebust Verft, som står bak byggingen av «Ronia Diamond», og søsterskipet «Ronia Ocean», som ble klart i april i år. Med avanserte utstyrsløsninger for behandling av fisk, stor kapasitet til vannbehandling ombord og rensing etter de strengeste krav, kan Ronia Diamond og brukes til en rekke ulike operasjoner.

Broen på skipet

Broen på «Ronia Diamond». Foto: Olav Thokle

Skryt til Eksportkreditt Norge

Stig Gjethammer, utlånsansvarlig for oppdrett og fiskeri i Eksportkreditt Norge, deltok på skipsdåpen, som fant sted under sykkel-VM i Bergen i september. Eksportkreditt Norge har stått for lånefinansieringen av prosjektet hvor GIEK har garantert for 80 prosent av lånet.

– Eksportkreditt Norge fikk skryt av låntaker for vår medvirkning, og at vi sammen med banksyndikatet er en viktig kapasitetstilbyder i en bransje i vekst. Sølvtrans har ytterligere to store brønnbåter i bestilling for levering i Q2 2019, og der vi er omsøkt langtidsfinansiering på begge, sier Gjethammer.

«Ronia Diamond» skal fra sommeren 2018 gå inn på et 5 års certeparti med Humboldt i Chile, et selskap eid av japanske Mitsubishi. Før den tid er båten sikret en rekke oppdrag av kortere varighet i Norge. Det er en flott anledning for Sølvtrans å vise frem en topp moderne brønnbåt til oppdrettere langs kysten, og samtidig få anledning å plukke bort eventuelle «barnesykdommer» fartøyet måtte ha i oppstartfasen før denne seiler til Chile.

Fakta M/V «Ronia Diamond»

  • Design: Rolls-Royce NVC 387
  • Lengde: 80 meter
  • Bredde: 18 meter
  • Total lastekapasitet: 3.500 kbm, kan frakte 550 tonn laks
  • Samlet kontraktsum: cirka 330 millioner kroner

 

Spørsmål om finansiering?
Stig Gjethammer
Stig Gjethammer Shipping and Maritime and Fishing and Fish Farming +47 975 43 444 +47 975 43 444